Česká placka

Výzkumy památek. Památková péče. Architektura.

Klenbové zdivo

[Stránka je rozpracována. A asi dlouho bude – vzledem k rozsahu problematiky a nedostatku času.]

Klenbové zdivo (také méně přesně klenební zdivo) stojí za samostatné shrnutí, i když v těsné vazbě na jednotlivé typy kleneb, protože se v řadě případů setkáváme s provedením kleneb shodného tvaru různými typy zdiva (křížová klenba může být klenutá na šalování či „z ruky“, může být cihlová, z lomového či litého zdiva, kvádrová; může jít o bedněnou imitaci klenby). Klenbové zdivo se navíc svou konstrukcí významně liší od zdiva svislých stěn.

Valená klenba z lomového kamene

Příklad klenby zděné z lomového kamene na šalování. Na rubové straně nepravidelné kameny různě vystupují, což nebylo ničemu na překážku, protože se počítalo s tím, že nad klenbou bude další úroveň podlahy (případně i na zásypu). Líc vytvořily rovné hrany plochých lomových kamenů (asi částečně osekané do roviny), kladené na šalování.

Rubová strana:
Klenbové zdivo

Část líce téže klenby:
Klenbové zdivo

K výstavbě kleneb jsou většinou užívaná podpůrná šalování, ale uplatňovaly a uplatňují se i jiné způsoby podepření kleneb, anebo zejména klenby menšího rozponu mohly být zděné „od ruky“ (někdy též „z ruky“). Tedy byl zdicí materiál kladen po jednotlivých vrstvách, do jisté míry příčně (víceméně po vrstevnicích) samonosných, ale současně maltou spojených s předchozí vrstvou zdiva do jisté míry přečnělkovým způsobem. Takový postup byl poměrně častý u sférických ploch (typických např. pro české placky), kde opora pevným šalováním byla téměř neproveditelná. Podobně bylo ovšem možné zhotovit i klenby jiných tvarů.

Vzhledem k charakteru pracovního postupu se většinou jednalo o klenby cihlové. Cihly bylo možné snáze skládat rukou po kompaktních řadách. A také váha jednotlivých cihel umožňovala jejich fixování na rozestavěné konstrukci po krátkém přilnutí malty.

Příznačné bylo klenutí zakřivených polí např. v síťových a hvězdových klenbách Petra Parléře.

Na snímku vidíme „od ruky“ vyzděnou křížovou klenbu, snad z první poloviny 19. století.
mm130514-phr-XXXX-130415-DSC_0020

Reklamy

1 komentář »

  1. Pro klenby starších období (do konce 18. století) je typický zvláštní materiál: kvádrové klenáky (u nás prakticky neužívané, příklad v chrudimském mariánském kostele), cihly klenbovky (kratší, tenčí – např. 5×14,5×25 cm oproti zdící cihle 7×14,5×27-28 cm)

    komentář od Jiří Slavík | 2017/05/14 | Odpovědět


Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google photo

Komentujete pomocí vašeho Google účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s

Savoirs d’Histoire

« Il faut savoir s'instruire dans la gaieté. Le savoir triste est un savoir mort. » (Voltaire)

Actuel Moyen Âge

L'Histoire continue

LA CHARPENTE DES DEUX OURS

Le Trait de charpente mais pas seulement...

Blog – 3AS poradna

Výzkumy památek. Památková péče. Architektura.

Décoder les églises et les châteaux

Les clefs pour visiter les monuments du Moyen Âge

Historic Environment Scotland Blog

Výzkumy památek. Památková péče. Architektura.

http://bauforschungonline.ch/fr/feed.xml

Výzkumy památek. Památková péče. Architektura.

Le blog de l'APAHAU

Výzkumy památek. Památková péče. Architektura.

WienSchauen

Výzkumy památek. Památková péče. Architektura.

LES AMIS DE VEYRINES

Association de sauvegarde et de valorisation de l'Eglise de Veyrines

the Virtual Curation Laboratory

@ Virginia Commonwealth University. Make It Virtual.

ProArt

ProArt pretende difundir diversos contenidos relacionados con la Historia del Arte

Medieval Studies Research Blog: Meet us at the Crossroads of Everything

Výzkumy památek. Památková péče. Architektura.

Patrimoine-en-blog

Just another WordPress.com site

El romànic

Un estil arquitectònic desenvolupat entre els segles X i XIII que ha deixat autèntiques obres mestres a les terres catalanes.