Česká placka

Výzkumy památek. Památková péče. Architektura.

Záhadná cihla?

Věděl by někdo, co jsou zač tyto cihly? Velké skoro čtvercové jsou s dvěma neprůchozími drážkami, menší obdélné s jednou. Zřejmě jsou antického „římského“ původu (úplnou jistotu však nemám). Již jsem vyslal nějaké dotazy, poptával jsem se i na FB, ale zatím bez úspěchu. Předem děkuji za případné nasměrování k dalším informacím či za vysvětlení.

Vélia

K čemu by mohly drážky být? Vzájemně do sebe nijak zapadat nemohly. Cihly patrně nepocházejí z vysprávek po archeologickém výzkumu, protože byly zřejmě druhotně užívány i v antických zdech. Na druhé straně jsou dnes na nalezišti různě používány jako obrubníky chodníků, k vytváření žlábků pro odvod dešťové vody apod.

Předem děkuji za čas a za případnou pomoc mně nedosti informovanému.

2011/10/03 - Posted by | archeologie, hádanka |

komentáře 4 »

  1. Dobrý den , mne tak trochu připomnají kamenné prefabrikáty od Puma Puncu v říši Tahuantinsuyu , např. jsou takové , co tvoří jakoby koryta , ale ve skutečnosti „horní“ díly , žádný spodní , který je u skutečného koryta důležitější , takže teorie archeologů „nefunguje“ . Co doopravdy tvořily , se neví , ani jak vznikly , jsou příliš přesné . Ty podobné prefabrikáty byly opatřené výřezy na spony .
    Na shledanou
    Aztli

    komentář od aztli | 2011/10/04 | Odpovědět

  2. Nesloužily jako podlahové (drážkami dolů) tam, kde bylo teplovzdušné podlahové vytápění? Tenčí vrstva by se rychleji prohřála, silná místa garantovala pevnost a možnost zátěže.

    komentář od Witch | 2011/10/04 | Odpovědět

    • To asi není vyloučené, ale lze předpokládat, že by to bylo doloženo nějak archeologicky, což já těžko ověřím, leda náhodou, anebo by to mohlo být prezentováno přímo na nalezišti třeba v nějaké částečné rekonstrukci, což jsem zatím neviděl, ale vyloučené to není. Je pak otázkou, proč by příčné „žebro“ ukončovalo drážku vždy na jedné straně.

      komentář od ceskaplacka | 2011/10/04 | Odpovědět

      • Protože je tak výroba jednodušší? Otevřenou stranou by to nasedlo na předchozí cihlu z plné strany (každá má takové 3) a tvarovat by se to dalo (odnímatelnou) částí formy (hranol nebo dva na jiném, vtlačit, odškrábnout přebytek, vyklopit celou cihlu, sušit-pálit). Připadá mi to logičtější, než mít formu pro celý tvar v kuse. To by se jich moc nemuselo povést. No a co ještě archeologové neobjevili, toho bych se nebála. Čas to ještě zodpoví… V každém případě jste žádal teorii a máte ji 😀

        komentář od Witch | 2011/10/05


Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google photo

Komentujete pomocí vašeho Google účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s

DĚJINY ŘÍMANŮ

Výzkumy památek. Památková péče. Architektura.

Das ZI aus dem Homeoffice

Výzkumy památek. Památková péče. Architektura.

Dr Sophie Hay

Just an archaeologist who lived in Rome

Umění a vizuální kultura renesance a baroka ve střední Evropě

Blog Centra pro studium raného novověku | Seminář dějin umění, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita

Blog der Bayerischen Schlösserverwaltung

Výzkumy památek. Památková péče. Architektura.

Héritages

La culture pour les jeunes et par les jeunes

http://www.asor.org/

Výzkumy památek. Památková péče. Architektura.

The official Battle of Wisby blog

The Battle of Wisby 2013 3/8 - 11/8

Docomomo International

Výzkumy památek. Památková péče. Architektura.

CRAACE

Continuity/Rupture: Art and Architecture in Central Europe 1918-1939

John Fiske Antiquing

Foraging in the History of Everyday Life

Medieval Histories

Výzkumy památek. Památková péče. Architektura.

London Churches in photographs

See all the Anglican, Catholic and Orthodox church buildings in Greater London

Arbeitskreis für Hausforschung

Výzkumy památek. Památková péče. Architektura.

cesare griffa

architetto

the incluseum

Inclusion | Museums

Spitalfields Life

In the midst of life I woke to find myself living in an old house beside Brick Lane in the East End of London

Museum and the City

Výzkumy památek. Památková péče. Architektura.

The Bunget Arts & Culture

the propaganda of art and history