Česká placka

Výzkumy památek. Památková péče. Architektura.

Záhadná cihla?

Věděl by někdo, co jsou zač tyto cihly? Velké skoro čtvercové jsou s dvěma neprůchozími drážkami, menší obdélné s jednou. Zřejmě jsou antického „římského“ původu (úplnou jistotu však nemám). Již jsem vyslal nějaké dotazy, poptával jsem se i na FB, ale zatím bez úspěchu. Předem děkuji za případné nasměrování k dalším informacím či za vysvětlení.

Vélia

K čemu by mohly drážky být? Vzájemně do sebe nijak zapadat nemohly. Cihly patrně nepocházejí z vysprávek po archeologickém výzkumu, protože byly zřejmě druhotně užívány i v antických zdech. Na druhé straně jsou dnes na nalezišti různě používány jako obrubníky chodníků, k vytváření žlábků pro odvod dešťové vody apod.

Předem děkuji za čas a za případnou pomoc mně nedosti informovanému.

Reklamy

2011/10/03 - Posted by | archeologie, hádanka |

komentáře 4 »

  1. Dobrý den , mne tak trochu připomnají kamenné prefabrikáty od Puma Puncu v říši Tahuantinsuyu , např. jsou takové , co tvoří jakoby koryta , ale ve skutečnosti „horní“ díly , žádný spodní , který je u skutečného koryta důležitější , takže teorie archeologů „nefunguje“ . Co doopravdy tvořily , se neví , ani jak vznikly , jsou příliš přesné . Ty podobné prefabrikáty byly opatřené výřezy na spony .
    Na shledanou
    Aztli

    komentář od aztli | 2011/10/04 | Odpovědět

  2. Nesloužily jako podlahové (drážkami dolů) tam, kde bylo teplovzdušné podlahové vytápění? Tenčí vrstva by se rychleji prohřála, silná místa garantovala pevnost a možnost zátěže.

    komentář od Witch | 2011/10/04 | Odpovědět

    • To asi není vyloučené, ale lze předpokládat, že by to bylo doloženo nějak archeologicky, což já těžko ověřím, leda náhodou, anebo by to mohlo být prezentováno přímo na nalezišti třeba v nějaké částečné rekonstrukci, což jsem zatím neviděl, ale vyloučené to není. Je pak otázkou, proč by příčné „žebro“ ukončovalo drážku vždy na jedné straně.

      komentář od ceskaplacka | 2011/10/04 | Odpovědět

      • Protože je tak výroba jednodušší? Otevřenou stranou by to nasedlo na předchozí cihlu z plné strany (každá má takové 3) a tvarovat by se to dalo (odnímatelnou) částí formy (hranol nebo dva na jiném, vtlačit, odškrábnout přebytek, vyklopit celou cihlu, sušit-pálit). Připadá mi to logičtější, než mít formu pro celý tvar v kuse. To by se jich moc nemuselo povést. No a co ještě archeologové neobjevili, toho bych se nebála. Čas to ještě zodpoví… V každém případě jste žádal teorii a máte ji 😀

        komentář od Witch | 2011/10/05


Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s

Thomas Ash

Adventures in Library and Information Science

Before Chartres

Appunti sull'arte romanica e sul tempo romanico

Medieval Histories

Výzkumy památek. Památková péče. Architektura.

Ghost Signs

Výzkumy památek. Památková péče. Architektura.

GroovyHistorian

A Groovy Historical World

Czy leci z nami archeolog

Výzkumy památek. Památková péče. Architektura.

Zamki na nowo

Blog poświęcony odbudowie historycznych zamków w Polsce

Heritage Times

Výzkumy památek. Památková péče. Architektura.

Research Center Sanssouci

Výzkumy památek. Památková péče. Architektura.

ďobo-CADzone, true men don't kill coyotes and use AutoCAD...

Výzkumy památek. Památková péče. Architektura.

Výzkumy památek. Památková péče. Architektura.

Tomáš Stěhule

Výzkumy památek. Památková péče. Architektura.

ArcHerNet

Výzkumy památek. Památková péče. Architektura.

Denkmalberatung

Výzkumy památek. Památková péče. Architektura.

Picarrsa's Blog

Just another WordPress.com site

KACHNA SE KOCHÁ

Výzkumy památek. Památková péče. Architektura.

Art History Teaching Resources

Peer-populated resources for art history teachers

Bodleian Digital Library

A Bodleian Libraries blog