Česká placka

Výzkumy památek. Památková péče. Architektura.

Konečně se snad přiblíží potřebné uvolnění našeho autorského zákona

Samozřejmě musí tlak přijít z jiných stran. My jej můžeme jen podporovat. Redakční práce, na kterých se podílím, i vlastní autorská činnost vždy počítají s dodržením autorského zákona. Přesvědčení o spoustě zbytečných omezení a zarážejících protimluvů v AZ však stále narůstá. Jakoby jeho autoři považovali za hlavní cíl takového právního nástroje ochranu obchodních zájmů v hudebním či filmovém průmyslu apod. Jenže takových věcí, které jsou samozřejmě zábavnímu průmyslu přány, proč by ne, se přeci dotýkají jiné předpisy. Ostatně to souvisí i s tím, jak se postupně „dílem“ stávají mnohé projevy či výtvory, které podle všeho výkladu o znacích jedinečnosti díla v AZ nevyhovují. Jistě nemá dojít k tomu, aby byli autoři ožebračováni, a musejí se hledat cesty, jak jim další vytváření hodnot neztrpčovat. Ale tyto cesty by vždy měly mít za cíl ve veřejném zájmu cestu uživatelů k dílům usnadňovat, resp. komplikovat stále méně.

Ochrana autorů výtvorů, které nejsou přímo „díly“, je také potřebná, ale asi bude třeba je nějak odlišit.

V těchto souvislostech se snad začne jevit jako protismyslná i snaha některých našich kulturních institucí ztěžovat či znemožňovat užívání děl ve státních (obecních apod.) sbírkách. Jde o to, že tyto sbírky jsou veřejným majetkem. Proto by se požadavky na zpřístupnění od příslušníků veřejnosti měly do budoucna řešit mnohem vstřícněji, než jak to zažíváme na kdekterém hradě či zámku. Samozřejmě musí zůstat v platnosti, že takové dílo ani případné výnosy z jeho užití si nesmí nikdo přisvojit a případně z něj ekonomicky těžit na úkor veřejnsoti.

Snahy o usnadnění přístupu uživatelů k výplodům duševní práce společnosti i jedinců budou překonávat ještě nejednu překážku, budou se potýkat s obhájci tradic i s možnými vyvolanými škodami na straně některých autorů. Nicméně prakticky žádný produkt lidského tvoření se neobejde bez široké společenské podpory (např. společnost platí povinnou školní docházku mj. i proto, aby nadaným spisovatelům umožňovala tvorbu). Proto mají i uživatelé určitá práva, která možná ani nemohou autoři v plné míře popřít.

Vím ale, že se v těchto velmi složitých předivech souvislostí snadno člověk dopustí nadměrného zjednodušení. Tak chci spíše na aktuální trendy odkazem na článek v Ikaru (Manifest o volných dílech) zkusit upozornit, i když mám důvody předpokládat, že toto záslužné periodikum sledujete.

Reklamy

2010/06/19 - Posted by | participace, prezentace |

Zatím nemáte žádné komentáře.

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s

Thomas Ash

Adventures in Library and Information Science

Before Chartres

Appunti sull'arte romanica e sul tempo romanico

Medieval Histories

Výzkumy památek. Památková péče. Architektura.

Ghost Signs

Výzkumy památek. Památková péče. Architektura.

GroovyHistorian

A Groovy Historical World

Czy leci z nami archeolog

Výzkumy památek. Památková péče. Architektura.

Zamki na nowo

Blog poświęcony odbudowie historycznych zamków w Polsce

Heritage Times

Výzkumy památek. Památková péče. Architektura.

Research Center Sanssouci

Výzkumy památek. Památková péče. Architektura.

ďobo-CADzone, true men don't kill coyotes and use AutoCAD...

Výzkumy památek. Památková péče. Architektura.

Výzkumy památek. Památková péče. Architektura.

Tomáš Stěhule

Výzkumy památek. Památková péče. Architektura.

ArcHerNet

Výzkumy památek. Památková péče. Architektura.

Denkmalberatung

Výzkumy památek. Památková péče. Architektura.

Picarrsa's Blog

Just another WordPress.com site

KACHNA SE KOCHÁ

Výzkumy památek. Památková péče. Architektura.

Art History Teaching Resources

Peer-populated resources for art history teachers

Bodleian Digital Library

A Bodleian Libraries blog