Česká placka

Výzkumy památek. Památková péče. Architektura.

Kulturní instituce na FB

V České republice zřejmě zatím není pro většinu kulturních institucí běžné rozvíjet na webu zvláště rozsáhlou informační činnost. Weby jsou poměrně statické, případně na nich nejsou aktualizace moc vidět. Většinou jakoby se počítalo s efektem vyhledávačů (důraz se většinou klade na SEO). Statistiky ukazují, že je to skutečně nejúčinnější, neboť díky společné strategii vyhledávačů a optimalizátorů je je výsledek většinou velmi uspokojivý. Návštěvnost z vyhledávačů je zpravidla mnohonásobkem toho, co nabízejí „odkazovníky“ či „promo boxy“ na webech. Většina lidí pracuje s vyhledávači úplně mechanicky. Vím např., že řada lidí, když hledá web NPÚ, napíše do okna vyhledávače buďto celý název, anebo přímo adresu, ačkoliv ji mohla s rychlejším výsledkem napsat do adresního okénka vyhledávače. Vyhledávač však často zafunguje i při nějakém tom překlepu.

Proto je otázka Facebooku a podobných komunitních nástrojů zvláštní. Fanoušků či přátel má taková instituce většinou pár stovek, spíše výjimečně přes tisícovku (prohlídka jejich přehledů ukazuje, že se někteří opakují…). Je tedy pravděpodobné, že i na základní stránku přijde stále více lidí z vyhledávače. Ti se ovšem někdy mohou takto dostat i na profil.

Čili jde hlavně o to, nakolik může profil na FB (nebo něco podobného) návštěvnosti webu či přímo pořádaných akcí účinně prospět. Nejde spíše o „módní doplněk“? Z hlediska práce s informacemi se zdá být profil zatím poměrně málo strukturovatelný. Zřejmě neumožňuje snadné záložkování podle témat apod. Což je právě velká přednost databází akcí na základních webech, kde si přinejmenším můžete odfiltrovat výstavy, divadelní představení, region, pořadatele apod. To kalendáře akcí na FB zřejmě dovolují, ale v nynější situaci to vede jen ke zmatku, protože si každý témata značkuje, jak ho napadne (navíc je tento nástroj zřejmě komplikovaně ovladatelný, takže je podle všeho užíván jen vzácně). Navíc jsou tyto orientační pomůcky zřejmě dostupné jen přihlášeným „přátelům“. Čili by asi bylo i pro pořadatele lepší mít akce ve své databázi, a na tu z profilu odkazovat (patrně se typologie na základním webu liší od té na FB).

Podíváme-li se na akce NPÚ z hlediska jejich typologie začlenění na webu, jsme nutně potěšeni ohromnou vynalézavostí kastelánů a podobných vydavatelů. Pokud jde o koncerty či občasné mimořádné prohlídky, je asi jedno(?), že nebudou snadno následně k dohledání. Nicméně individualistický postup se vyznačuje tím, že v zásadě dá stejnou práci jako systematický. Čili např. tak veliké instituci, jakou je NPÚ, by jednoznačně prospívalo, kdyby tisíce každoročně pořádaných akcí mohl spravovat na jednom místě. Nevhodnost jiného postupu je dostatečně nabíledni, aby se s tím snad v dohledné době dalo něco dělat.

Profily na FB na tom ovšem z hlediska SEO postupně jsou zřejmě stále lépe, i když výsledky vypadají velmi nahodile.

Výhodou pro redaktora je možnost se na FB vyjádřit stručně a do jisté míry bez podrobností „v prvním přiblížení“ nadbytečných s tím, že lze odkázat na úplnou informaci na jiném místě. Přesto by samozřejmě na zvolené rovině podrobnosti měl být po logické stránce kompletní. Zpráva na „základním“ webu přeci jenom má z hlediska úplnosti vyšší nároky. Přesto i „proud“ informací na FB může mít vypovídací hodnotu, pokud bude soustřeďovat informace z více zdrojů, ne úplně sourodých.

Věřím, že se redakci webu NPÚ podaří najít optimální řešení a že z toho budou mít zájemci o památky užitek.

Ještě trochu k těm kulturním institucím. Velmi uspořádaně vypadá profil na FB Národního muzea v Praze. Vcelku neformálně, ale s velmi solidní kompletností upozorňuje na nadcházející akce, o kterých dokonce často následně referuje. Někdy ovšem např. fotogalerie z akcí překračují to, co lze nalézt na hlavním webu, odkud potom zatím není snadné si k informaci o akci připojit fotogalerii na FB. To ale může mít i licenční souvislosti, protože na FB může vlastně nahrát kdo chce co che, protože více méně přijal licenční podmínky (i když nevím, jak to přesně funguje, protože např. některé odstavce licencí ještě nejsou převedeny do češtiny!) a snímky vědomě zveřejnil, přičemž se má za to, že prohlásil, že k nim drží příslušná oprávnění (že je mohl zveřejnit někdo jiný, se moc neřeší, protože to by se webové publikování také mohlo zablokovat…). S publikováním na základním webu je to z hlediska autorského práva složitější (i když někteří vydavatelé webů na to moc nehledí).

Podobně živý a vcelku aktuální (i když zřejmě s určitými prodlevami) je FB Moravského zemského muzea. Takže si člověk nakonec říká, proč nestačí se občas přesvědčit o novinkách na základním webu, ale musí se stát přítelem kde koho. Je tu také otázka, nakolik se lze na provádění aktualizací na profilu spoléhat.

Naproti tomu příkladem profilu, který se zřejmě zastavil (možná z kapacitních důvodů provozovatele) záhy po svém vzniku, je onen Informačního a kulturního centra Nostický palác (MK ČR). I když by jistě mnozí zájemci ocenili nejen zprávy o zajímavých pořádaných výstavách i jiných  akcích, ale také případné informace z oblasti kultury.

Je tak otázkou, kterou nelze jednoznačně rozhodnout, zda není výhodnější mít skutečně konsolidované a kompletní informace o akcích a činnosti na základním webu, kde je pak najde i občasný příchozí na stránku.

Průběžné informování řada webů umožňuje prostřednictvím RSS (hodí se pro přátele…). Pro průběžné informace a komentáře je ve světě velmi oblíbený Twitter, protože stručností zpráv tolik nezdržuje pisatele a ani… čtenáře (a Kongresová knihovna se ujala jeho archivace…).

Advertisements

2010/06/13 - Posted by | weby |

Zatím nemáte žádné komentáře.

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s

KACHNA SE KOCHÁ

Výzkumy památek. Památková péče. Architektura.

Art History Teaching Resources

Peer-populated resources for art history teachers

Bodleian Digital Library

A Bodleian Libraries blog

varia, curiosa et memorabilia

vienna, glasgow & beyond

MONUDET

Lapidária. Prvky staveb. Dokumentace. Evidence.

Heritage Times

Výzkumy památek. Památková péče. Architektura.

WebUrbanist

Urban Art, Architecture, Design & Built Environments

Zapomenuto.cz

Opuštěné a zapomenuté stavby

Medieval Art Research

Send in your call for papers, conference programmes, new book suggestions and other medieval art history things to mail@medievalartresearch.com for us to share them with our community of researchers

Europeana Blog

Výzkumy památek. Památková péče. Architektura.

History From Below

Musings on Daily Life in the Ancient and Early Medieval Mediterranean By Sarah E. Bond

Penn Museum Blog

Výzkumy památek. Památková péče. Architektura.

The Inclusive Archaeology Project

Campaigning for Diversity & Accessibility for Everyone in Archaeology

MuseWeb

Výzkumy památek. Památková péče. Architektura.

K-blogg - Riksantikvarieämbetets blogg

Riksantikvarieämbetets blogg

Výzkumy památek. Památková péče. Architektura.

Handed on

Being a random register of long-held private country houses not generally open to the public