Česká placka

Výzkumy památek. Památková péče. Architektura.

Barevnost bývalé Malostranské radnice v Praze

O rekonstrukci a dostavbě bývalé radnice pražské Malé Strany se v poslední době mnoho nehovoří. Před rokem dvěma se vedly docela intenzivní diskuse na webu NPÚ, svolávaly se odborné dílny, slibovaly se prohlídky na místě (ty se pak zřejmě oficiálně nekonaly, i když se asi vážnější zájemci dokázali na akci podívat. Obhájci nástavby věží nejprve bazírovali především na tom, že věže patří k původní architektonické kompozici exteriéru, kterou je nutné rehabilitovat (jako že to je přímo neoddiskutovatelným úkolem památkové péče), z čehož postupně slevovali, protože různých nesrovnalostí je ve vztahu fasády a věží (též po konstrukční stránce) tolik, že snad nakonec uznali tuto tezi jako neudržitelnou. Pak se argumentovalo tím, že si zvykneme, což je sice pravda, ale nechápu, co má takové „objevné“ sdělení co dělat v argumentaci odborné organizace. Věže tedy již stojí. V tisku se píše o blížícím se otevření „besedy“ (ale v posledních dnech i o tom, že do objektu zatéká střechou, čemuž se při členitosti povrchu a bariérách v podobě věží a atik není co divit; to ještě uvidí v zimě!). Postupně je snímáno lešení z fasád. Již před několika týdny byla odhalena téměř dokončená severní fasáda, viditelná z Tomášské ulice. Ta samozřejmě musí zaujmout i změněnou barevností. Ta je patrně doložena nějakými nálezy z restaurátorského průzkumu. Možná má evokovat tu holubičí šeď, mezi památkáři před pár lety velmi módní, která však bývala prosazována ve světlejších odstínech a nikoliv s podivným odstínem připomínajícím khaki. Navíc jsou některá pole zejména v hodní části fasády nápadně tmavší. Je to záměr? Nebo je to výsledek hlubokých úvah o tom, že ani v renesanci nedokázali barvu namíchat v dokonale shodném odstínu pro celou fasádu? Ještě před pár lety se kvůli takovým nepravidelnostem znovu stavělo lešení a barvy se opravovaly. Možná se tím má posílit ten dojem „autenticity“, nutný kvůli tomu, že jsou věže nové…

Snímky zachycují detail fasády před opravou, po ní pak v ranním bočním slunci (které podtrhuje plasticitu a nerovnoměrnosti barevnosti milosrdně zakrývá) a v rozptýleném světle (barvy samozřejmě nejsou kalibrovány a poskytují jen základní orientaci v „problému“).

P1020915

P1060776

P1060775

Reklamy

2009/09/20 - Posted by | opravy památek |

1 komentář »

  1. […] K tématu dříve. […]

    Pingback od Šedoskvoucí « Česká placka | 2009/11/17 | Odpovědět


Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google photo

Komentujete pomocí vašeho Google účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s

Savoirs d’Histoire

« Il faut savoir s'instruire dans la gaieté. Le savoir triste est un savoir mort. » (Voltaire)

Actuel Moyen Âge

L'Histoire continue

LA CHARPENTE DES DEUX OURS

Le Trait de charpente mais pas seulement...

Blog – 3AS poradna

Výzkumy památek. Památková péče. Architektura.

Décoder les églises et les châteaux

Les clefs pour visiter les monuments du Moyen Âge

Historic Environment Scotland Blog

Výzkumy památek. Památková péče. Architektura.

http://bauforschungonline.ch/fr/feed.xml

Výzkumy památek. Památková péče. Architektura.

Le blog de l'APAHAU

Výzkumy památek. Památková péče. Architektura.

WienSchauen

Výzkumy památek. Památková péče. Architektura.

LES AMIS DE VEYRINES

Association de sauvegarde et de valorisation de l'Eglise de Veyrines

the Virtual Curation Laboratory

@ Virginia Commonwealth University. Make It Virtual.

ProArt

ProArt pretende difundir diversos contenidos relacionados con la Historia del Arte

Medieval Studies Research Blog: Meet us at the Crossroads of Everything

Výzkumy památek. Památková péče. Architektura.

Patrimoine-en-blog

Just another WordPress.com site

El romànic

Un estil arquitectònic desenvolupat entre els segles X i XIII que ha deixat autèntiques obres mestres a les terres catalanes.